Hvornår dækker garantien mit varmeanlæg og hvornår dækker den ikke?
Det kan være svært at skaffe sig overblik over hvad en garanti dækker. Der er stor forskel på, hvad der skal garanteres, og hvilke produkter, der er omfattet af garantien.
For at undgå uheldige regninger og ærgrelser, over ikke at være opmærksom på proceduren for at klage, kan vi anbefale dig at læse med her. Vi har prøvet at beskrive, hvad der er garanti, hvad der er reklamationsret, og hvad der er din mulighed for at sikre dit varmeanlæg bedst muligt.
Købelovens garanti
I Danmark er alle køb, dækket af en købelovsgaranti på 2 år.
Nogle leverandører udvider denne købelovsgaranti med deres egen garanti. Her er det leverandøren selv, der bestemmer hvilke elementer eller forhold, der er dækket af deres garanti.
Reklamation på dit varmeanlæg
Du har altid 2 års reklamationsret på dit køb. Det er den garanti vi i Danmark kalder købelovsgaranti. Det betyder at du har mulighed for at klage til din leverandør, over dit produkt, i 2 år.
-
Hvis du ikke gør brug af din reklamationsret…
bortfalder retten når de 2 år er gået. Startdato måles fra dato for levering og installation af dit anlæg.
Gem din dokumentation (faktura eller installations stempel).
-
Gør du brug af din reklamationsret…
og får udbedret en skade, vil denne specifikke skade, starte en ny reklamationsret, denne gang for en 3 årig periode.
Gem din kvittering som dokumentation.
Det er meget vigtigt, at du kontakt din leverandør med det samme, du opdager fejl eller svigt ved dit varmeanlæg. På den måde kan leverandøren komme i gang med at udbedre fejlen, og undgå at der sker større skader.
Løsninger du kan forvente ved brug af din reklamationsret
Kvalitet og service
Vi, som installatører, anbefaler altid, at du investerer i kvalitet. Kvalitet holder bedre og det betyder færre komplikationer.
Kvalitets produkter er ofte omfattet af muligheden for at tegne en serviceaftale, der bidrager til vedligeholdelse og forlængelse af produktets levetid.
En serviceaftale kan betragtes som en særlig garanti, du selv tegner for dit anlæg.
Serviceeftersyn er lovpligtigt
Har du et varmepumpeanlæg skal det gennemgå et årligt serviceeftersyn
Et gasfyr skal have serviceeftersyn hvert andet år
Har du ikke tegnet en serviceaftale med din leverandør, skal du selv sørge for at bestille dit serviceeftersyn
En serviceaftale sikrer dit varmeanlæg
Tegner du en serviceaftale i forbindelse med køb og installation af dit varmeanlæg, er du sikret hjælp såfremt, dit fyr går ud, eller din varmepumpe går i stå.
Serviceaftalen er din garanti for at få en montør ud hurtigt, og løse problemet. Vær opmærksom på om din serviceaftale omfatter døgnservice, eller periodisk døgnservice. Et tilkald efter lukketid kan ende med en ekstra regning. Går dit varmeanlæg i stykker uden for åbningstid, vil anlægget gå på nødstrøm, og du kan melde det ved næstkomende åbningsdag.
Hvad er et servicetjek
Ved et servicetjek gennemgås den nuværende tilstand af dit anlæg. Her kan uhensigtsmæssigt brug, eller evt. manglende justeringer, opdages. Det er med til at sikre din investering og forlænger dit anlægs levetid.
En evt. udluftning af varmeventiler eller udskiftning af termostater, kan vise sig at få stor betydning for dit varmeforbrug. En af de usynlige udgifter, du måske ikke selv er opmærksom på.
Du kan læse mere om hvad en serviceaftale indeholder, og hvordan dit varmeanlæg er dækket direkte hos Gastech service. Det er Gastech, der står for at tjekke om dit varmeanlæg virker, og fungerer som det skal.
Her dækker garantien ikke
Oversvømmelse, brud på rørinstallationer, kortslutning og strømsvigt, er ikke dækket af garanti. Her skal du have fat i din forsikring, hvis du har en.
Vær opmærksom på, at hvis dit hovedrelæ har været slået fra i længere tid (evt. ved strømsvigt), går dit varmeanlæg tilbage til fabrikstilstand, næste gang det startes op. Det betyder at dit anlæg ikke længere er tilpasset dine boligbehov, og du skal derfor genkode alle dine private tilpassede indstillinger.
Privatindstilling for dit anlæg
Du kan selv taste dine indstillinger ind (se den vejledning du fik ved aflevering af færdiginstalleret anlæg), eller du kan ringe til os, og aftale en tid til at få geninstalleret dine koder. Kræver det at leverandøren skal sende en montør, hjælper vi med at formidle kontakten, så du igen få det bedste ud af dit anlæg.
Et sådan besøg dækkes ikke af garantien, og du skal selv betale. Dog kan denne type besøg, være inkluderet i en serviceaftale.
Det er dit ansvar at reagere i tide
Vil du sikre dig, at du har en garanti der dækker, hvis uheldet er ude, skal du holde øje med din investering, den daglige drift af dit varmeanlæg.
Opdager du at dit gasfyr, eller din varmepumpeinstallation, ikke kører som det skal, er det dit ansvar, at kontakte leverandøren. Det hjælper ikke at “det aldrig rigtig har virket” den dag, eller det år, der er behov for reparation. Du har 2 år til at reklamere over dit køb, og du har ansvaret for at indgive klagen så hurtigt som muligt.
Serviceaftalen
Har du tegnet en serviceaftale, gælder det samme. Det er dit ansvar at reagere hurtigst muligt, så skaden kan rettes, inden den får større konsekvenser.
Vent ikke med at tegne en serviceaftale til garantien udløber. Hvis du ikke har overholdt serviceeftersynene er din garanti bortfaldet længe før, du selv har beregnet at garantien slutter. Hvis uheldet er ude, og du skal have ny pumpe i gasfyret eller sensor i varmepumpen, kan det blive en dyr ventetid.
Vores egne særlige garantier der dækker hver gang
Vi er medlem af håndværkersammenslutningen der stiller professionel håndværk til rådighed.
Håndværkergaranti-ordningen er din sikkerhed for altid at ende med et professionelt udført håndværkerarbejde.
Læs mere om håndværkergaranti-ordningen her
Vi er certificeret med Validan kvalitetskontrol. Det betyder vi er godkendt til at montere små vedvarende energianlæg. Det er en godkendelse, der sikrer dig, at det arbejde du får udført, er udført af en autoriseret håndværkervirksomhed.
Læs mere om Validan kvalitetskontrol her
Er du i tvivl om garantien dækker, så vil vi meget gerne vejlede dig
Ring til os på telefon: 7565 9030 eller klik på kontakt-knappen og udfyld formulsern